Vuosi 2017 ja vuoden 2018 lyhyet ja pitkät tavoitteet

Tuntuu, että vuosi 2017 meni hujauksessa. Tyttö siirtyi toiselle luokalle, pojat aloitti syksyllä päiväkodissa, minä valmistuin lyhyen työharjoittelupätkän jälkeen syyskuussa ja työllistyin heti noin kahdeksi ja puoleksi kuukaudeksi.

Vuoden 2017 liikuntapuoleen mahtui kuntosalia, paljon erilaisia kotitreenejä, ilmajoogaa, pyöräilyä, lenkkeilyä sekä crossfit alkeiskurssi jne. 

Otin ensimmäinen päivä tätä vuotta jälleen kerran kehonkoostumuksen ja mitat koko kropasta. Paino putosi vuoden aikana 2,8 kiloa. Ihmettelin tyttären joulujuhlassa, kun kaksi ihmistä mainitsi minun selvästi hoikistuneen/laihtuneen vaikka vaaka ei sitä kerro. No, ymmärsin kommentit, kun otin mitat sitten kesäkuun. Tässä koko vuoden muutos:

Vyötärö -6,5cm
Navanympärys -6cm
Lantio -4cm
Rinnan päältä (kainaloiden alta) -6,5cm
alta -3,5cm
Reisi vasen -0,5cm
oikea -
Pohje vasen -0,5cm
oikea -0,5cm
Hauis (rentona) vasen -3cm
oikea -3cm
Kaula -0,5cm

Yhteensä -34,5cm!

Vuoden 2016 vuoden alusta senttejä on lähtenyt yhteensä 45 muunmuassa vyötäröltä -7cm ja navanympäryksestä -10cm. Paino on pudonnut kahdessa vuodessa yhteensä 4,4 kiloa.

Rasvaprosentti putosi vuodessa 1,8% ja lihasmassa nousi 0,8%. Kahdessa vuodessa rasvarosentti -3,4% ja lihasmassa +1,6%.

Tuntuu hassulta katsoa tuota -4,4 kilon pudotusta kahdessa vuodessa ja olla silti tyytyväinen. Edellisellä kerralla, kun pudotin rutkasti painoani niin neljän kuukauden aikana olin pudottanut jo kymmenen kiloa! Kuitenkin koen, että ajatukset näiden viimeisten kahden vuoden aikana ovat olleet pääkopan sisällä paljon paremmin järjestyksessä kuin silloin. Olen osannut arvostaa itseäni myös plussakokoisena, eikä itsetuntoni ole laskenut (ainakaan merkittävästi) painon noustessa. Olen osannut laittaa asiat myös tärkeysjärjestykseen, jaksaminen ennen ulkoisia muutoksia.

Nyt kuitenkin vihdoin tuntuu siltä, että olen valmis tekemään erittäin suuren lupauksen vuodeksi 2018. Aion pudottaa vuoden loppuun mennessä 15,6 kiloa. Tuolloin olen tavoitepainossani mikä on 69 kiloa, 20 kiloa vähemmän kuin 1.1.2016.

Keskimäärin tuo pudotus on 1,3 kiloa kuukaudessa ja 0,3 kiloa viikossa. Mielestäni ihan mahdollinen, vaikkakin vaatii helkkaristi töitä.

Näin alkuvuodesta olen ottanut pienempiä viikottaisia osatavoitteita

Viikko 1

  • vähän liikuntaa (Olin juuri ennen joulua kunnolla kipeänä, sen jälkeen kesti hetken ennen kuin normaali olo palasi ja päälle vielä jouluherkut. Parempi aloittaa kevyesti eka viikko.)
  • juoda joka päivä reilusti vettä
  • unirytmi kuntoon
 Viikko 2
  • enemmän liikuntaa
  • paljon vettä
  • syö 4-5 kertaa päivässä
Viikko 3
  • sopeutumisviikko: työhön paluu
  • juo litra vettä työpäivän aikana
  • fiksut eväät
Ostin tämän vuoden kalenteriksi Onnistujan päivyrin ja siinä on paljon tilaa kirjoittaa joka viikkoaukeamalla. Siinä on myös tavoitesivut joka kuukaudelle sekä koko vuodelle. Joka viikolle on oma mietelauseensa jne. 
Kovin pitkälle en viitsi viikkotavoitteita kirjata, koska tilanteet muuttuu ja haluan tavoitteiden sopivan juuri kyseiseen viikkoon.

Tällä viikolla olen jo käynyt ystävän kanssa noin tunnin lenkillä ja tänään vuorossa jotakin kotitreeniä. Vettä olen juonut joka päivä 1,5-2 litraa. Tavoite on päästä siihen kolmeen litraan päivässä. Unirytmi onkin hankalampi. Olen nyt onnistunut menemään sänkyyn joka ilta kahdeltatoista, mutta unta saa odottaa välillä ihan älyttömän kauan. Kello on herättämässä joka aamu 8.15, mutta tänä aamuna pojan valvotettua aamuyöllä olin vain sammuttanut kellon ja herättiinkin vasta yhdeksän jälkeen. Ensi viikolla unirytmi kyllä väkisinkin paranee, kun tyttären koulu alkaa. Kolmannella viikolla soikin kello sitten heti viiden jälkeen, joten luulisi illalla unen maistuvan.

Toisen viikon "enemmän liikuntaa" on varmistettu. Varasin jo viime viikolla paikan kolmelle crossfit tunnille. Syömiseen kiinnitän huomiota sen verran, että se on säännöllistä.

Kolmas viikko keskittyykin sitten töiden jatkumiseen. Sopeutumista se vaatii, koska kello soi tosiaan viiden jäljistä, työ on fyysistä ja minua jo varoitettiin että kiire tulee olemaan työmääräni lisääntyessä. Litra vettä päivän aikana vaatii lähinnä sitä, että muistan juoda myös taukojen välissä. Ruokaan kiinnitän viikolla kolme huomiota fiksujen eväiden muodossa. 

Siinäpä niitä tavoitteita. Ekalle crossfit tunnille mennessä ostan heti kolmen kuukauden jäsenyyden. Sillä tavalla sinne tulee mentyä myös silloin, kun ei huvittaisi. Jälkeenpäin on kuitenkin aina tyytyväinen, että tuli lähdettyä. 

Aivan mahtavaa vuotta 2018 kaikille!

Kommentit

Suositut tekstit