sunnuntai 4. maaliskuuta 2018

2.viikko sekä viikot 3-9

2. viikko

Viikon liikunnat:
  • Ma: Crossfit tunti
  • Ti: Crossfit tunti
  • Ke: Lepo/palauttavaa kävelyä lasten liikuntatapahtumassa
  • To: Crossfit tunti
  • Pe: Crossfit salilla omaa treeniä heti aamulla: 2000m soutu (12min 100kcal), kevyttä lihaskuntoa, päällä- ja käsilläseisonta harjoituksia ja loppuun uudestaan 2000m soutu 10min 38s. Paljon venyttelyjä. Illalla kotona noin 10min aerobinen.
  • La: 30min kuntopyörä 10,76km
  • Su: Lepo

Keskiviikko aamu alkoi särkylääkkeellä. Jalat aivan puupökkelöt ja pelkkä käveleminen oli tuskaa. Päivällä yritin kevyesti hieroa jalkoja putkirullalla ja illalla kevyttä kävelyä ympäriämpäri talviharjoitteluhallia. 
Torstaina oli jälleen kyykkyjä ohjelmassa. Otin 8 kilon kuulan kyykkyihin painoksi. Vähän jännitti meneekö taas lihakset aivan juntturaan, mutta venyttelyt ja kevyet putkirullailut selvästi auttoi. Perjantai aamulla menin salille tekemään lähinnä aerobista sekä kevyttä treeniä, jotta välttäisin jumitilat. Jalkoja en treenannut kuin hieman seinäpalloja heitellessä. Kevyt treeni oli fiksu valinta, sillä lihakset ei ole olleet viikonloppuna kipeinä. 
Perjantai-illalla oli tarkoitus tehdä aerobista kotona vielä tunnin verran ja putkirullailla sen jälkeen. Kymmenen minuutin treenin jälkeen tajusin, ettei nuorimmainen ole ihan kunnossa. Istui vain paikoillaan ja tuijotti eteensä. Poika kuumeessa. Loppuilta menikin sitten sohvalla lapsi sylissä istuen. 
Olin merkannut kalenteriin lauantaille vähintään 20 minuuttia kuntopyörää ja se hieman ylittyi.
Sunnuntaina täyslepo. Nukuin pitkään ja päivällä kävin ystävien kanssa ulkona syömässä.

Ruokailukertoja sain lisättyä koko viikon ajan. 

3. viikko

Työt alkoivat. Maanantaina ja tiistaina kävin crossfit tunnilla. Keskiviikkona iski flunssa ja loppuviikon treenit peruuntui

4. viikko

Olin koko viikon poissa töistä. Ensin pojan sairauden takia  ja loppuviikon oman sairauden takia. Kävin torstaina lääkärillä toteamassa korvatulehduksen. Eipä ole ennen aikuisiällä tullut semmoistakaan koettua, eikä toivottavasti uudestaan tarvitsekaan. Koko viikon liikunnat jäissä.

5. viikko

Jälleen mielenkiintoinen viikko sairastelujen suhteen.. Antibioottikuurini loppui ja sain torstaina lievn allergisen reaktion, mikä meni allergialääkkeellä ohi. Perjantai aamuna sain rajun reaktion heti herättyäni. Otin lääkkeen ja lähdettiin asioille. Muutaman tunnin päästä kaupassa alkoi jalat kutiamaan. Uusi lääke. Kotona totesin, ettei allergialääkkeet tehoa ja koko kroppa täyttyy punaisista pisteistä ja isoista punaisista kohoavista alueista. Soitto päivystykseen, josta tuli käsky lähteä lääkäriin näytille. Odotin noin tunnin verran lääkäriä ja odotusaulassa alkoi reaktio levitä jo kasvoihin asti. Lääkäri huomasi, että syömäni antibioottimerkki on sellainen, että jotkut saavat sen lopettamisen jälkeen allergisen reaktion. Sain kortisonitabletti kuurin.

Viikon liikunnat:

  • Torstaina crossfit tunti.
  • Perjantaina lasten kanssa pulkkamäessä.
  • Lauantaina kuntopyörä 37min 14,3km
  • Sunnuntaina crossfit salilla omaa treeniä. Soutua, kävelyä, hiihtoa, käsillä- ja päälläseisontaharjoituksia, boksihyppyjä jne
6. viikko

Maanantaina ja tiistaina crossfit tunti. Kortisonitabletit alentaa vastustuskykyä ja flunssa tuli takaisin. Loppuviikon treenit peruttu. Perjantaina kuitenkin hiukan aerobista kotona.

7. viikko

Oksennustauti, mahatauti ja kuumeviikko koko perheellä. Onneksi sairastuminen meni portaittain. Tiistaina kävin crossfit tunnilla, kun ainoastaan perheen pienin oli kipeänä. Keskiviikkona sairastui loput perheen miesväestä, perjantaina minun vuoro ja tytär alkoi oksentaa perjantain ja lauantain välisenä yönä.

8. viikko

Pidin vatsataudin jälkeen kunnon tauon liikunnasta ja crossfit tunnille menin vasta torstaina. Lauantaina kävin salilla harjoittelemassa mm päällä- ja käsilläseisontaa. Lauantaina pitkästä aikaa myös viihteellä.

9. viikko

8. viikon lauantai oli sen verran railakas, että olin kotona vasta sunnuntai aamuyöllä neljän aikaan ja olo oli sen mukainen. Tästä johtuen huolin vielä maanantainkin. Tiistaina ja torstaina crossfit treenit, perjantaina aerobista ja tänään sunnuntaina olen menossa salille treenaamaan jälleen mm päällä- ja käsilläseisontaa.

Tuloksia ei helmikuussa kauheasti sairasteluista johtuen tullut, mutta tässä koko vuoden edistyminen:

Paino -1,9kg
Rasvarosentti -2,9% 
Lihasmassa +1,6%

Kuun lopussa haluaisin aloittaa salilla alkavassa projektissa, mutta olen vasta varasijalla 4. Toivottavasti tilanne ehtii muuttua.

Mukavaa kevään odotusta!

maanantai 8. tammikuuta 2018

1. viikko

Ensimmäisen viikon tavoitteet oli runsas veden juominen, vähän liikuntaa ja unirytmin kuntoon laittaminen. 2/3 saavutettu.

Sain nostettua loppuviikkoa kohden veden juonnin kahteen litraan päivässä. Kolme litraa on se lopullinen tavoite, mutta olen onnistunut juomaan pitkin päivää ja kaksi litraa on runsaasti joulukuuhun verrattuna. Tosin edelleen liian suuri osa vedestä tulee juotua vasta illan puolella.

Liikunnasta mainitsinkin jo viime tekstissä: lenkki ystävän kanssa ja kotitreeni.

Unirytmi on edelleen päin honkia. Toivon, että tämän aamuinen herätyskello ja yhdeksältä loppuva crossfit tunti tekevät tehtävänsä ja illalla uni löytyisi ennen puolta yötä.

Tällä viikolla on viikko-ohjelmassa runsaasti liikuntaa varattuna. Vähän jännittää, että tulikohan jopa liioiteltua.
Ma: Crossfit
Ti: Crossfit
Ke: Lasten liikuntatapahtuma, missä tulee juostua koko kaksi tuntia kaksivuotiaan perässä.
To: Crossfit
Pe: Soutua aamupäivällä crossfit salilla. Illalla kotona aerobista + hieman lihaskuntoa.
La: Kuntopyöräily vähintään 20min
Su: Lepo

Luulenpa, että suoritan perjantain "hieman lihaskuntoa" jo salilla ja illalla aerobisen jälkeen lihashuoltoa...

Ruualle en tosiaan tällä viikolla suo sen suurempia ajatuksia, kuin sen verran, että sitä tulee syötyä useasti päivän aikana. Määrästä ja koostumuksesta viis, kunhan saan ruokarytmiä kuntoon. Ensi viikolla kiinnitän sitten jo laatuunkin enemmän huomiota.

Päivitin pudotus-purkit. Purkissa tämän vuoden tavoite: 156 kuulaa. 1 kuula = 100g. Kaksi kuulaa siirretty.

Ekan viikon tulos: -0,2 kg. 15,4kg jäljellä.


torstai 4. tammikuuta 2018

Vuosi 2017 ja vuoden 2018 lyhyet ja pitkät tavoitteet

Tuntuu, että vuosi 2017 meni hujauksessa. Tyttö siirtyi toiselle luokalle, pojat aloitti syksyllä päiväkodissa, minä valmistuin lyhyen työharjoittelupätkän jälkeen syyskuussa ja työllistyin heti noin kahdeksi ja puoleksi kuukaudeksi.

Vuoden 2017 liikuntapuoleen mahtui kuntosalia, paljon erilaisia kotitreenejä, ilmajoogaa, pyöräilyä, lenkkeilyä sekä crossfit alkeiskurssi jne. 

Otin ensimmäinen päivä tätä vuotta jälleen kerran kehonkoostumuksen ja mitat koko kropasta. Paino putosi vuoden aikana 2,8 kiloa. Ihmettelin tyttären joulujuhlassa, kun kaksi ihmistä mainitsi minun selvästi hoikistuneen/laihtuneen vaikka vaaka ei sitä kerro. No, ymmärsin kommentit, kun otin mitat sitten kesäkuun. Tässä koko vuoden muutos:

Vyötärö -6,5cm
Navanympärys -6cm
Lantio -4cm
Rinnan päältä (kainaloiden alta) -6,5cm
alta -3,5cm
Reisi vasen -0,5cm
oikea -
Pohje vasen -0,5cm
oikea -0,5cm
Hauis (rentona) vasen -3cm
oikea -3cm
Kaula -0,5cm

Yhteensä -34,5cm!

Vuoden 2016 vuoden alusta senttejä on lähtenyt yhteensä 45 muunmuassa vyötäröltä -7cm ja navanympäryksestä -10cm. Paino on pudonnut kahdessa vuodessa yhteensä 4,4 kiloa.

Rasvaprosentti putosi vuodessa 1,8% ja lihasmassa nousi 0,8%. Kahdessa vuodessa rasvarosentti -3,4% ja lihasmassa +1,6%.

Tuntuu hassulta katsoa tuota -4,4 kilon pudotusta kahdessa vuodessa ja olla silti tyytyväinen. Edellisellä kerralla, kun pudotin rutkasti painoani niin neljän kuukauden aikana olin pudottanut jo kymmenen kiloa! Kuitenkin koen, että ajatukset näiden viimeisten kahden vuoden aikana ovat olleet pääkopan sisällä paljon paremmin järjestyksessä kuin silloin. Olen osannut arvostaa itseäni myös plussakokoisena, eikä itsetuntoni ole laskenut (ainakaan merkittävästi) painon noustessa. Olen osannut laittaa asiat myös tärkeysjärjestykseen, jaksaminen ennen ulkoisia muutoksia.

Nyt kuitenkin vihdoin tuntuu siltä, että olen valmis tekemään erittäin suuren lupauksen vuodeksi 2018. Aion pudottaa vuoden loppuun mennessä 15,6 kiloa. Tuolloin olen tavoitepainossani mikä on 69 kiloa, 20 kiloa vähemmän kuin 1.1.2016.

Keskimäärin tuo pudotus on 1,3 kiloa kuukaudessa ja 0,3 kiloa viikossa. Mielestäni ihan mahdollinen, vaikkakin vaatii helkkaristi töitä.

Näin alkuvuodesta olen ottanut pienempiä viikottaisia osatavoitteita

Viikko 1

  • vähän liikuntaa (Olin juuri ennen joulua kunnolla kipeänä, sen jälkeen kesti hetken ennen kuin normaali olo palasi ja päälle vielä jouluherkut. Parempi aloittaa kevyesti eka viikko.)
  • juoda joka päivä reilusti vettä
  • unirytmi kuntoon
 Viikko 2
  • enemmän liikuntaa
  • paljon vettä
  • syö 4-5 kertaa päivässä
Viikko 3
  • sopeutumisviikko: työhön paluu
  • juo litra vettä työpäivän aikana
  • fiksut eväät
Ostin tämän vuoden kalenteriksi Onnistujan päivyrin ja siinä on paljon tilaa kirjoittaa joka viikkoaukeamalla. Siinä on myös tavoitesivut joka kuukaudelle sekä koko vuodelle. Joka viikolle on oma mietelauseensa jne. 
Kovin pitkälle en viitsi viikkotavoitteita kirjata, koska tilanteet muuttuu ja haluan tavoitteiden sopivan juuri kyseiseen viikkoon.

Tällä viikolla olen jo käynyt ystävän kanssa noin tunnin lenkillä ja tänään vuorossa jotakin kotitreeniä. Vettä olen juonut joka päivä 1,5-2 litraa. Tavoite on päästä siihen kolmeen litraan päivässä. Unirytmi onkin hankalampi. Olen nyt onnistunut menemään sänkyyn joka ilta kahdeltatoista, mutta unta saa odottaa välillä ihan älyttömän kauan. Kello on herättämässä joka aamu 8.15, mutta tänä aamuna pojan valvotettua aamuyöllä olin vain sammuttanut kellon ja herättiinkin vasta yhdeksän jälkeen. Ensi viikolla unirytmi kyllä väkisinkin paranee, kun tyttären koulu alkaa. Kolmannella viikolla soikin kello sitten heti viiden jälkeen, joten luulisi illalla unen maistuvan.

Toisen viikon "enemmän liikuntaa" on varmistettu. Varasin jo viime viikolla paikan kolmelle crossfit tunnille. Syömiseen kiinnitän huomiota sen verran, että se on säännöllistä.

Kolmas viikko keskittyykin sitten töiden jatkumiseen. Sopeutumista se vaatii, koska kello soi tosiaan viiden jäljistä, työ on fyysistä ja minua jo varoitettiin että kiire tulee olemaan työmääräni lisääntyessä. Litra vettä päivän aikana vaatii lähinnä sitä, että muistan juoda myös taukojen välissä. Ruokaan kiinnitän viikolla kolme huomiota fiksujen eväiden muodossa. 

Siinäpä niitä tavoitteita. Ekalle crossfit tunnille mennessä ostan heti kolmen kuukauden jäsenyyden. Sillä tavalla sinne tulee mentyä myös silloin, kun ei huvittaisi. Jälkeenpäin on kuitenkin aina tyytyväinen, että tuli lähdettyä. 

Aivan mahtavaa vuotta 2018 kaikille!

keskiviikko 20. joulukuuta 2017

Crossfit alkeiskurssi

Marraskuu oli ja meni, samaten alkeiskurssi.  Ystäväni ei kurssille päässytkään, mutta siitä huolimatta oli aivan loistava kurssi. Treenit oli 3 kertaa viikossa, joka maanantai, keskiviikko ja torstai.

Ensimmäisen tunnin lopuksi oli kuntotesti. Neljä kierrosta 200m soutu, 5 burbeeta ja 15 kyykkyä. Oma aikani oli 7,27.

Jokaisella tunnilla oli aluksi alkulämmittely erilaisin liikkein, sen jälkeen tekniikkaa yhdestä tai useammasta liikkeestä usein pienryhmässä ja loppuun treeni. Treeniosio oli joko tietty määrä toistoja tai aikaa vastaan.

Viimeisen tunnin lopuksi tehtiin alkutesti uudelleen. Sain ajaksi 7,05. Jäin omasta tavoitteestani 6 sekuntia. Tiedän myös tehneeni kaikkeni. Myös kuume oli nousussa ennen illan tuntia ja treeneihin lähdin buranan voimin, joten olen tyytyväinen tulokseen. 

Joulukuussa olen käynyt yhdellä wod very easy tunnilla. Tarkoitus oli ehtiä käydä kahdesti ennen joulua, mutta olen ollut kuumeessa torstaista maanantaihin, joten toinen tunti jää käymättä. Perjantaina ja lauantaina kuume huiteli yli 39. Vieläkin on hieman hutera olo ja flunssana jatkuu. Jos jotain positiivista asiasta hakee niin mehu ja hedelmäsose ruokavaliolla paino ainakin putosi.

Tammikuussa käytän alkeiskurssilta saadun kolmen kuukauden tarjouksen, joten treeneihin tulee lähdettyä heti vuoden alusta ja maaliskuun lopussa tapa on toivottavasti juurtunut sen verran syvälle, että sinne lähteminen on huhtikuussa jo rutiinia.

Blogin instagramissa @treenihulluksi löytyy muutamia kuvia alkeiskurssilta.

Ihanaa joulun odotusta ja rauhallista joulua!